Wat is een concept?
Een concept is een gedachtegoed achter een product. Het is een bepaalde meerwaarde die je op verschillende manieren doorgeeft of communiceert aan de doelgroep voor het product of dienst. Dit kan bijvoorbeeld een emotionele waarde zijn. Het belangrijke van een concept is dus dat het daadwerkelijke product eigenlijk ondergeschikt is aan de sfeer die eromheen word gecreëerd – denk aan koffie en aan Douwe Egberts koffie. DE weet een sfeer van bijvoorbeeld gezelligheid om het product heen te creëren.Een ander voorbeeld is dat van KPN en hun slogan “KPN sluit je aan”. Het concept is dat KPN alles voor je regelt en het makkelijk voor je maakt….wat KPN dan precies aansluit is een tweede, het gaat erom vooral het gemak en klantvriendelijkheid uit te stralen.
Wie bedenken concepten?
Mensen die concepten bedenken worden conceptontwikkelaars genoemd. Maar meestal is een concept het werk van een heel team mensen, zo niet een gehele afdeling. Dit kan een reclamebureau zijn maar ook de afdeling Marketing van een groot bedrijf.
Wanneer is een concept geslaagd?
Net als bij grootste reclame campagnes heeft een concept ontwikkeling -en lancering- geen zin als je niet van te voren bepaalde concrete doelen stelt. Dit kan zijn bekendheid met het concept (in de vorm van een slogan of reclame commercial) maar ook bijvoorbeeld de reactie van de doelgroep op het concept. Word de sfeer geaccepteerd en dringt dit gedachtegoed door? Het concept moet simpel en eenduidig zijn – teveel of te lang en het dringt niet tot de doelgroep door. Bovendien moet erop worden gelet dat een bepaald concept geen negatieve reacties uitlokt…de goedkoopste zijn kan een goed uitgangspunt zijn, maar goedkoop kan ook als een negatief concept gezien worden door bijvoorbeeld welvarende mensen. Een concept bepaald je doelgroep.
Hoe bescherm je een concept?
Hiertoe zijn verschillende mogelijkheden, afhankelijk van wat voor type concept het is.Je hebt patent en octrooirecht als het gaat om uitvindingen en nieuwe tastbare producten. Een concept zoals wij dit blok hebben is meestal echter een bepaald gedachtegoed; een sfeer, dus niet direct iets tastbaars. Soms is een enkele slagzin eigenlijk al een concept – dit kan je beschermen met auteursrecht.Auteursrecht bestaat voor het beschermen van intellectuele eigendommen van auteurs. Dit kan van alles zijn, dus van formats voor TV (denk aan Big Brother, een format dat dankzij auteursrecht niet zomaar gekopieerd mag worden) tot auteursrecht op de reclameslogan.
Waarom kopen mensen een nieuw concept?
De consument heeft altijd behoefte aan nieuwe producten. De consumenten zijn te verdelen in twee groepen: de kleine groep trendsetters en de grote groep volgers. De trendsetters kopen nieuwe producten om zich te onderscheiden. De groep volgers kopen vervolgens de producten om de trendsetters te volgen.
Welke conceptontwikkelaars ken je?
Jan Rijkenberg
BSUR Concepting is het bedrijf wat Jan Rijkenberg mede heeft opgericht en waar hij partner van is. Eind 1998 publiceerde hij zijn boek, de bestseller ‘Concepting’, waarin hij vertelt dat hedendaagse marketing niet meer uitgaat van een sterke focus op het product. Juist een focus op het verspreiden van een visie van een merk of onderneming is belangrijk. De visie over concepten: “het op de markt brengen van merken die een gedachtegoed vertegenwoordigen: visies, houdingen, overtuigingen, motivaties, taal-golflengtes, interessevelden, wereldbeelden en ‘werelden’, die voor de consumenten een betekenis hebben”. Zijn visie op de communicatiewereld is nu: ” ‘added value’ communicatie. Het gaat er volgens hem om de beleving.” Een voorbeeld is Blue Band, het gaat niet om wat je op je brood doet, maar het gaat volgens hem erom wat voor soort moeder je bent als je Blue Band gebruikt.
Harry Roetert
Hij is opgegroeid op een boerderij. Van huis uit heeft hij een nuchtere, praktische kijk op de wereld meegekregen. Als kind las hij alle boeken die hij te pakken kon krijgen om zijn nieuwsgierigheid naar de wereld om hem heen te bevredigen en de ideeën en gedachtes van anderen in zich op te nemen.
Hij heeft zich nu gespecialiseerd op internet en comunicatieve gerelateerde zaken. Momenteel is hij bezig als productontwikkelaar van een bestaand product een nieuw concept te bedenken.
Hij ontwikkelt communicatie- en internetconcepten. Als particulier maar ook als bedrijf kan je bij hem terecht. Naast conceptontwikkelaar ambieert hij ook het kunstenaar en adviseur/coach zijn.
Onder andere voor de organisatie ‘vrienden van het platteland’, innovatiesteunpunt Wageningen en DLV adviesgroep heeft hij meegewerkt aan conceptontwikkeling. Zijn visie: Ieder mens bezit een unieke combinatie van talenten en eigenschappen. Ik vind dat de belangrijkste levenstaak van een mens is deze te ontdekken, te ontwikkelen en zodanig te gebruiken dat een zo groot mogelijke meerwaarde ontstaat voor jezelf, voor anderen en voor de maatschappij als geheel. Ik geloof dat het niet toevallig is dat ik opgegroeid ben in de meest 'aardse' omgeving die er bestaat (een boerderij) en dat ik me vooral aangetrokken voel tot 'luchtige' zaken (ideeën, ontdekkingen, filosofie, kunst).
Ik geloof dat mijn levenstaak bestaat uit het verbinden van lucht en aarde, waarbij ik leef met
"het hoofd in de wolken en de voeten in de klei".
Marieke Gelissen
Zij is werkzaam bij ‘Ideeel +’, een bureau dat naar aanleiding van de vraag van de opdrachtgever een concept op maat bedenkt. Bijbehorende producten kunnen zijn een festival, een congres, een mediacampagne, een onderzoek, een expositie, een boek, een publiciteitsstunt, etc. Of een combinatie van activiteiten.
Quote: 'Het mooiste vind ik het als je echt een wisselwerking met de opdrachtgever kunt laten ontstaan. Dat je elkaar scherp houdt. En elkaar aanvult. Dat levert vaak het beste resultaat op.’
Jorn Mols
In 2004 tijdens de week van het Ontwerp heeft Jorn Mols met ‘Curve’, een designrollator uitgevoerd in berkenhout, de eerste prijs gewonnen. Ook de ‘Colorwatch’, een horloge dat op basis van kleur de tijd aangeeft, komt van zijn hand.
Het bureau waar Mols werkzaam is heet House Of Concepts.
Wil Erens
Wil Erens heeft zijn eigen ontwerpbureau opgerichtin 1989, genaamd Crenau. Er zitten vestigingen in Hasselt, Londen, New York en Barcelona. Hij is ook de grote man achter de chique bar Puresang het Belgian Beer Cafe, de beursstands van Lee en de winkels van modelabels Guru en Geisha. De stijl van Erens is te typeren als anti-design.
Hoe sluiten concepten aan op huidige trends?
Trends ontstaan vaak uit nieuwe of vernieuwde producten. Dit zijn niet alleen gebruiksvoorwerpen maar dit kunnen zelfs levenstijlen zijn. Nieuwe of vernieuwde concepten, tastbaar of niet, zijn vaak potentiële trends. Ze worden op de markt gezet om in gebruik te worden, liefst door zoveel mogelijk mensen. Hoe meer mensen, hoe meer het een trend is. Iedere ondernemer ziet zijn concept graag omslaan in een trend. Trends zijn vaak freepublicity gevoelig en dat is altijd fijn voor je bedrijf.
maandag 18 juni 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten