zondag 17 juni 2007

Een goede conceptlancering

Daniëlla

Een voorbeeld van een goede lancering zijn de promoties van het snoepje Läkerol. Het snoepje zelf is niet erg onderscheidend van ander snoep. Daarom had het snoepje wel reclame nodig waardoor het op zou vallen en dat is goed gelukt. Door tv spotjes en reclame posters door de hele stad zijn mensen erg nieuwsgierig naar het snoepje. De omschrijving die word verteld op het reclame spotje en op de posters laat mensen denken dat het iets totaal onbekends is wat ervoor zorgt dat mensen het product uit nieuwsgierigheid aanschaffen. Door de onderscheidende promotie word het product op een goede manier gelanceerd in Nederland en andere landen waar het snoepje nieuw op de markt is gekomen.

Een ander voorbeeld van een goede lancering is de film ‘the blair witch project’. Deze vorm van “reality-films” waren vooralsnog vrij onbekend bij het publiek. De film bleek achteraf verzonnen te zijn geweest en niet gebaseerd op een waar gebeurd verhaal maar dit deed de film wel geloven. De film werd ook gepromoot met het idee dat het waar gebeurd was en alle gebeurtenissen live gefilmd waren. Op de site van de film was zelfs een condoleance register te vinden voor de vermiste hoofdpersonen in de film. Iedereen was in de ban van de film door het nieuwe concept waar haast iedereen in trapte.


Gabriëlle

Tele2 heeft zijn reclame’s op een slimme manier populair gemaakt bij de kijker. Door het slechte aspect van de maatschappij; namelijk de telefoonrekening, te personifiëren. Ze gebruikten het woord bill dat het engelse rekening is, als de naam Bill. Ze personifieerde hun Bill als kleine Bill eb vergelijken die met de grote Bill van de andere maatschappijen. Kleine Bill was een grappige en charismatische lilliputter en de grote Bill was een uit de kluiten gegroeide onsympathieke man.
Niet alleen was de kleine Bill kleiner, ook was hij vele male leuker. De commercials met de Bill’s was erg grappig en bleef goed hangen. Er werd een goede sfeer aan het product gekoppeld en het punt dat zij wilden maken komt duidelijk over.


Richtsje

Een goede lancering is er één die bij mensen blijft hangen. Een zin of woord dat door de maatschappij wordt overgenomen voor de tijd dat het spotje draait of zelfs nog langer. Hier het voorbeeld van 4 uur Cup-a-Soup. Een man legt uit hoe relaxed zijn bedrijf. Hij geeft aan dat je in harmonie moet werken, elkaar helpen maar ook elkaar de ruimte geven. Tegen een uur of 4 wil hij net een slok van zijn 'zeer verdiende soepje' nemen als iemand hem wat wil vragen. Hij barst 'NU EVEN NIET!'. Deze zin hoorde je op straat en in kroegen. Als iemand alleen maar aan wilde geven dat iets niet paste, kwam meteen de schreeuw weer boven 'NU EVEN NIET!'. Iedereen weet dat deze reclame bij Cup-a-Soup hoort. Een geslaagde campagne dus. Wel moet je bij zulke lanceringen uit kijken dat je reclame niet bekender wordt dan het product dat je wil verkopen.
Cup-a-Soup heeft momenteel een reeks reclames waarin het tegen vier uur 's middags loopt en mensen hun werk niet meer goed doen. Deze reclames vind je op www.cupasoup.nl onder Extra's en dan commercials.

Geen opmerkingen: