zondag 17 juni 2007

Een slechte conceptlancering

Daniëlla

De televisie zender Talpa werd zonder goede promotie vooraf gelanceerd. Het publiek was niet op de hoogte van het concept van Talpa en trok daarom ook niet veel kijkers. De kijkers van Talpa waren op het begin nieuwsgierigen maar het aantal kijkers werd steeds minder. Nog steeds heeft de zender Talpa geen duidelijk concept. Er zijn veel verschillende programma’s die allemaal niet lang op de buis blijven. Als de zender voor spraakmakende promotie had gezorgd waren er misschien veel meer geïnteresseerden geweest. Ook nu de zender al een tijdje te bekijken is op televisie is er nog steeds weinig van te zien op bijvoorbeeld posters door de stad. Talpa is duidelijk een slechte lancering geweest.


Gabriëlle

De telefonie aanbieder Scarlet die als nieuwkomer een goede en krachtige campagne wilde opzetten, had succes. Zij hadden met een reclame spot waarin Beau van Erven dorens te zien was in alleen zijn onderbroek en cowboy laarzen, veel leden geworven. Zoveel dat ze het bijna niet meer aankonden. Totdat zij met een nieuwe reclamespot kwamen. Het spotje ging over een speciale kindertelefoon, die je gratis bij een abonnement kreeg. In de reclame kregen de kijkers een klein meisje te zien dat de kindertelefoon in een kanten ondergoed setje presenteerde. Niet alleen had het meisje kanten ondergoed aan ook nam het verleidelijke poses aan. Heel Nederland viel over deze reclame, omdat het voer voor pedofielen zou zijn. De reclame werd niet ethisch beschouwd en is later van de buis gehaald. Het imago van Scarlet is hiermee flink de grond in geboord, en kan dus beschouwd worden als een fout concept.

Richtsje

Af en toe vind je (vrij) goede reclames die etisch gezien gewoon niet verantwoord zijn. De scarlet one campagne die Gabriëlle beschrijft is hier een voorbeeld van. Dit zijn dan automatisch foute conceptlanceringen. Soms weten de bedenkers van een lancering het zo ver te schoppen dat de hele campagne moet worden afgeblazen. Een voorbeeld hiervan is de Mc Donalds clown in een reclame van de Burger King, de grootste concurrent dus. De teskt erbij suggereerde dat de Burger King burger zo lekker was dat zelfs het gezicht van Mc Donalds ervoor zwichtte. Deze lancering is nog geen week na start aangevochten. Mc Donalds won de zaak en het spotje werd per direct van de buis gehaald.

Geen opmerkingen: