zondag 17 juni 2007

Twee trends van nu

Daniëlla

tv programma’s die om de “ik” draaien

sinds enkele jaren is de trend rondom de ‘ik’ persoon opgedoken. Bijna vanuit het niets kwam deze trend naar boven. Op televisie zijn tal van programma’s gekomen waarvoor mensen zich op kunnen geven. Voorbeelden van deze programma’s zijn Idols, Starmaker, Reality Shows, make me beautiful, extreme make over etc. Deze programma’s gaan allemaal over doodnormale mensen die zich op hebben gegeven voor een programma. De oorzaak van de trend is misschien terug te vinden in de huidige maatschappij; alles individualiseert en de ‘ik’ staat centraal. Mensen hebben het altijd al leuk gevonden om in de belangstelling te kunnen komen en hebben nu een manier gevonden om dat ook te kunnen doen. Televisie makers spelen goed op de behoeften van de mens is want er blijven nieuwe ‘ik’ programma’s op de buis verschijnen.

Micro: tv programma’s over gewone mensen
Maxi: behoefte aan belangstelling voor de ‘ik’ persoon
Mega: individualisering

Schaars geklede vrouwen

Nog niet heel lang geleden had men nog nooit van een bikini gehoord. Op het strand waren vrouwen haast van top tot teen bedekt en zo was dat ook op straat. Geen decolletés te zien of korte rokjes. Tegenwoordig is dat wel anders. De trend begon met de bikini, bijna ontbloot begonnen vrouwen zich te tonen op het strand. Op straat bleef dit nog even uit maar al snel daarna nam de mode een verandering aan. Broekjes en rokjes werden steeds gewaagder en korter. Buiken werden ontbloot en decolletés mochten gezien worden. Het is een duidelijke grote trend omdat haast elke vrouw eraan meedoet. Op het strand is anno 2007 geen vrouw meer te zien die zich nog helemaal bedekt.


Micro: schaarse mode voor vrouwen
Maxi: vrouwen durven zich meer te tonen
Mega: behoefte aan expressie

Gabriëlle

Zelfpromotie

Ook een goed concept die je vaak tegenkomt is het gebruik van eigen sites. Zelfpromotie sites waarop je kan vertellen over je zelf of je leven. Je talent kan laten zien of gewoonweg foto’s. Sites zoals myspace, hyves, facebook,blogs en youtube, vieren hun hoogtij en er is niemand die er niet van gehoord heeft. Het is bijna normaal dat iedereen een eigen blog heeft of een hyves account.
Als je een hip bedrijf of organisatie ben, kunnen mensen je bezoeken op een myspace account. Evenals het voor bands en artiesten een must is om een myspace account te hebben. Er worden zelfs nieuwe artiesten ontdekt op sites zoals de bekende arctic monkeys of de Nederlandse Esmee Denters, die met filmpjes op youtube een platencontract in Amerika kreeg.
Het concept van eigen account waarop jij je eigen promotie doet is dus ook een zeer geslaagd concept van tegenwoordig, dat ook zeker zijn vruchten afwerpt.

De trend piramide die bij dit concept hoort is; microtrend Myspace, de maxitrend de behoefte van de mensen het heft in eigen handen te nemen en zelf dingen kunnen maken en bepalen, zelfpromotie. De megatrend is individualisatie.


Reality- tv

Reality- tv is tv waar je gewone mensen in een ongewone situatie ziet, in scenario’s die niet vooraf zijn gepland en waarbij geen script is gebruikt. Er zijn vele variaties op reality- tv. Zo zijn er reality soaps zoals; Big Brother, the Real world en de Bus. Maar ook gameshows en make-over shows.
De reality- tv bestaat al sinds de eerste dagen van televisie, wel in andere vormen. Pas in 2000 werden we overspoeld met de trend reality- tv en konden we er niet meer onder uit. Nu is er een breed scala van reality- shows waar je uit kan kiezen.
Sommige deskundigen zeggen dat de reality- tv alleen iets op politiek niveau iets te weeg heeft gebracht. In landen zoals China en Arabië is er veel commotie geweest over de shows. Zo was er in de pan- Arabische versie van Big Brother voor het eerst openlijk te zien hoe mannen en vrouwen in een huis samenleefden en was er in China sprake van democratie wanneer iedereen massaal op de kandidaten van Idols stemden. De regering noemde het een dwang op democratie.


De trend reality-tv die ons leven vanaf circa 2000 beheerst, is een vorm van een microtrend. Het is namelijk een product aanbod, een marktaanbod zoals Big Brother. De maxitrend hierachter is dus de reality-tv. De megatrend; globalisatie.


Richtsje

MSN en eigen websites

MSN
Iedereen is vandaag de dag met internet bezig. Dit is gewoon een gebruiksmiddel, geen trend meer. Wel zijn er binnen het internet nog trends te vinden. MSN is een van deze trends. MSN is een instant messenger opgezet door microsoft. Met het programma kun je een eigen vriendenlijst onderhouden. Het is dus een persoonlijk programma. MSN begon als Windows messenger en werd gekoppeld aan een e-mailadres van Hotmail. Mensen begonnen massaal te MSNen en vrienden hun vrienden online te bewaren. Vooral onder de jeugd werd MSN geaccepteerd.
Als we naar de geschiedenis kijken is MSN een logische stap in zijn lijn geschiedenis van trends. Dit begon bij de eerste vaste telefoons. Daarop volgden mobile telefoons. Mensen werden steeds vaker bereikbaar en MSN biedt zelfs de mogelijkheid met meerdere mensen tegelijk te praten.

Eigen websites
Naast contact onderhouden op MSN zijn er ook veel sites ingespeeld op online contacten. Je kunt jezelf allerlei soorten contactsites verschaffen om zo zoveel mogelijk vrienden en kennissen op te doen.
Onder deze websites vallen “profielen” zoals hyves en sugababes maar ook zijn er veel sites waarop je gratis of belaalt je eigen web-log kunt aanmaken. Hierop deel je je ervaringen met de rest van de wereld door steeds verhaaltjes op je eigen site te plaatsen. De doelgroep voor deze trend is breed, van jeugd die het internet net heeft ontdekt tot oudere mensen die hun verhalen graag delen met hun medemensen.
Deze trend valt ook weer onder de maxitrend. Maar ook hier bestaat de kans dat het een megatrend gaat worden na verloop van tijd. Megatrends duren langer dan 10 jaar en zolang heerst de cultuur van het delen van je leven nog niet. Het heeft voor een groot deel natuurlijk ook te maken met het kunnen openen naar de buitenwereld en vandaag de dag is niks te gek. Laat maar zien wie je bent.
De geschiedenis van eigen websites vinden we natuurlijk in de basis van internet. Steeds meer mensen zetten dingen online. In de eerste instantie vanuit zakelijk oogpunt. Op den duur werd de gewone mens ook belangrijk voor de maatschappij. Het is geen filmsterrenmaatschappij meer maar een “girl next door” maatschappij. Hierdoor ging de gewone mens centraal staan en met internet werd daar door middel van blogs en spaces goed op in gespeeld.
Trendpiramide
Microtrend: MSN en eigen websites: Chatprogramma’s, forums, weblogs en spaces.Maxitrend: minder anonimiteit Megatrend: Maatschappelijk, Globalisering


Poker trends
Hype Een jaar geleden was poker in Nederland nog nauwelijks in beeld. Pas sinds een maand of drie zijn Nederlanders massaal aan het pokeren geslagen, vertelt Sijbrand Maal, pokerspeler. De recente toename van onder meer pokerwebsites, pokerboekjes en televisieprogramma’s die poker exploiteren, bevestigen dat beeld. Twee weken geleden werden in één keer twee pokertijdschriften uit de grond gestampt.
Over minderjarige spelers zijn geen cijfers bekend, maar op een website als Scholieren.com circuleren genoeg pokertips en -adviezen om ervan uit te gaan dat de hype ook hen niet voorbijgaat. „Ik speel met geld, anders is er niets aan”, aldus enkele scholieren op de site.
Het Vossius Gymnasium in Amsterdam heeft onlangs een verbod op poker in de school ingesteld, omdat leerlingen om geld pokerden. Conrector F. Wolthuis: „Op een middelbare school is om geld kaarten not done. Je hoort niet aan elkaar geld te verdienen. Bovendien leidt het tot schulden en tot een onaangename sfeer op school.”

Geen opmerkingen: