Daniëlla
Ipod
De Ipod is een trend die voortkomt uit een nieuw stukje techniek; de mp3 speler. Jong en oud kocht de Ipod niet alleen om muziek te luisteren maar ook als een nieuwe accessoire. De kleine modellen van de Ipod zouden haast als sieraad gezien kunnen worden. De Ipod is ontworpen om aan de behoefte te voldoen van de combinatie van techniek en een leuk uiterlijk.
Ontwerpers van de Ipod hebben het eerst ontworpen om grote muziekfiles op te kunnen slaan en altijd bij je te kunnen hebben. Hier ontstonden varianten op zoals filmpjes die je op kon slaan. Toen mensen de Ipod als accessoire gingen gebruiken kwamen de kleinere modellen in verschillende kleuren. De Ipod is een trend omdat het een technische ontwikkeling is die bij een grootschalig publiek over de hele wereld aan heeft geslagen en in gebruik word genomen.
De naam Ipod is nu een internationaal begrip wat je overal terug ziet komen.
Nintendo Wii
Deze Nintendo is een variant op de gewone playstation of nintendo. Door de uitvinding van de Wii is het mogelijk om te bewegen tijdens het spelen van een computerspel. De Wii is na zijn lancering verkocht over de hele wereld.
Er is geen sprake van een maxi of een mega trend bij de Wii omdat de nintendo geen antwoord is op een behoefte van de mens. Het is slechts een nieuw ontwerp wat gebruik word voor entertaining maar voorziet niet in verdere behoeftes. Daarom zal naar verwachting de Wii niet langer dan 10 jaar een trend genoemd worden. In deze tijd, waar technische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, zal zelfs 10 jaar bijna onhaalbaar zijn. Over enkele jaren zijn er nieuwe trends en word de Wii weer vergeten. Op het gebied van technische trends zijn er maar weinig die daadwerkelijk 5 of meer jaar een trend zijn
Gabriëlle
Tamagotchi
De Tamagotchi is uitgebracht in 1996 door de Japanse Aki Maita en is op de markt gebracht door Japans speelgoed fabrikant Bandai. De Tamagotchi bestaat uit de Japanse woorden voor ei namelijk “ tamago” en het woord voor affectie “ chi”. Het virtuele huisdier is vormgegeven als een ei met een schermpje waarop je het diertje kan zien. Je moet het verzorgen en laten opgroeien. Hij kan naar je roepen en kan zelfs dood gaan. De Tamagotchi ontketende een rage die vooral populair was onder de jeugd. Sommige scholen hadden een verbod op de Tamagotchi gesteld, omdat hun leerlingen teveel werden afgeleid.
De Tamagotchi was een wereldwijde rage en er waren meer dan 40 miljoen exemplaren verkocht.
Uiteindelijk ebde de rage langzaam weer weg. Deze rage had echter wel de trend gezet voor interactieve, elektronische huisdieren. Andere fabrikanten brachten hun versie van de Tamagotchi uit en Nintendo ontwikkelde Pokemon.
De Tamagotchi is in te delen als een micro trend, die zich heeft ontwikkeld uit de behoefte naar technologische vernieuwingen, de maxitrend. Deze kan herleid worden naar de megatrend; de opkomst van Azië en is zowel een economische trend als een maatschappelijke trendfactor.
Dancing with the stars
Wat een goed concept is, waar we vandaag de dag veel plezier van hebben. Is het concept “ Dancing with the stars”, waarbij het ging om de combinatie tussen danswedstrijden en bekende sterren. Uit dit concept dat oorspronkelijk uit Engeland komt, zijn weer andere televisie programma’s gerold zoals; Sterren dansen op het ijs, afvallen met sterren en So you wanna be a popstar?. Het concept achter deze programma’s is eenduidig namelijk; wedstrijden met sterren. Dit concept is een zeer geslaagd concept, en speelt op verschillende aspecten in. Namelijk de trends reality shows, gameshows en de behoefte naar het volgen van sterren.
De trendpiramide die bij dit concept hoort is de microtrend Dancing with the stars, die voorkomt uit de maxitrend realityshows. Hier ligt de megatrend globalisatie en openheid aan vooraf.
Richtsje
Mobiele telefoons met "Tools"
Ik heb er één met een 2.0 megapixelcamera! Ik met 1 GB geheugen en dinamische afspeelmodus. Als je om je heen kijkt scheppen mensen op over hun mobiele telefoon. Als je geen camera, MP3, MP4, Realtones en videophone functie op je telefoon hebt tel je niet meer mee. Nadat de mobiele telefoon op de markt kwam werd al snel duidelijk dat het geen eenmalig hebbedingetje was en dat het basisconcept een goede starter was. Aan alle kanten worden er nu snufjes en tools toegevoegd aan het apparaatje waar je eens alleen mee kon bellen.
In de trendpiramide zien we terug dat Mobiele telefoons, (het tastbare gedeelte) natuurlijk de microtrend is. De maxitrend heeft te maken met differentiatie omdat je altijd beter wil dan de rest. Als megatrend kun je kijken naar trends over individualisering, maar ook de drang om met de massa mee te gaan. Je wilt natuurlijk niet achterblijven.
Skinnyjeans
Slimme ontwerpers uit de modewereld zijn altijd op zoek naar vernieuwing. Iets dat nieuw is verkoopt. Je ziet nu dan ook allemaal mensen met broeken die het been van boven tot beneden volledig omsluiten. Skinnyjeans. Niet iedereen vind het mooi maar iedereen loopt ermee. Een geslaagd concept uit het land van fashion & design.
In de piramide staat het gebruiksvoorwerp, de broek, op het plaatsje van de microtrend. Het is een succes geworden omdat iedereen denkt mee te moeten gaan in de hype, iedereen trekt de broek aan. Dit vind je terug bij de bewegingen in de maxi- en megatrend.
zondag 17 juni 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten